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| Entrevista a Sergio Della Pergola | |
| | Autor | Missatge |
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Sayeret מנהל
Nombre de missatges : 895 Localisation : Baix Empordà Registration date : 22/01/2007
| Assumpte: Entrevista a Sergio Della Pergola Ds Abr 19, 2008 11:12 pm | |
| De la Vanguardia d'avui.
Sergio Della Pergola, profesor de Demografía Judía de la Universidad de Jerusalén "Cada vez hay en el mundo menos judíos y son más viejos" LLUÍS AMIGUET - 19/04/2008
Tengo 65 años, pero camino mucho. Nací en Italia y emigré a Israel a los 42 años. Tengo 4 hijos y 6 nietos: predico demografía con el ejemplo. Soy un judío moderno y tradicional. Soy de izquierdas a lo israelí, algo muy complejo. Colaboro con la Fundación Spinoza de Barcelona
¿Quién es judío hoy?
Quien se reconoce judío.
¿Con eso basta?
Quien se siente judío lo es.
¿No hay que observar ritos y obligaciones?
No hay una única manera de ser judío. Puedes vibrar con el Maccabi sin pisar la sinagoga. Es un sentimiento que se convierte en actitud y acción de mil maneras diferentes.
¿Cualquiera puede convertirse al judaísmo o es condición que sólo se hereda?
Cualquiera que lo desee y lo solicite puede ser aceptado en la comunidad judía.
Pocos casos conozco.
En Israel se convierten cada año al judaísmo unas 1.500 personas. Hay que realizar unos estudios y ser examinado después por una comisión de sabios. Eso es todo.
Ser judío ha sido una raza, una religión, una cultura, una lengua, una minoría... Y - para los antisemitas- una conspiración.
Porque durante casi dos mil años, eran los demás quienes definían al judío. Hoy, en cambio, la definición de judío la hace cada judío, lo cual complica mi trabajo.
¿Por qué?
Cuando preguntamos en encuesta "¿Es usted judío?", algunos responden: "No". "¿Y su padre?": "Sí". "¿Y su madre?": "Sí, también es judía". En teoría, él sería judío también, pero dice que no y así resulta que no lo es.
¿Cuántos judíos hay en el mundo?
Algo más de trece millones.
¿Cada vez hay más o menos judíos?
Menos y más viejos. La tasa de crecimiento de los judíos en el mundo es negativa.
Creía que eran más.
Porque la presencia judía en la cultura y la ciencia es muy superior a su demografía.
¿Cuántos viven en Israel?
Israel, cuando se fundó en 1948, acogía al 5% de los judíos del mundo; en 1970, al 20%, y hoy, al 41%. En el 2035, la mitad de los judíos vivirá en Israel.
Tal vez desde allí no influyan tanto.
Ese es el reto israelí: ser como país tan creativo como lo fue la diáspora judía.
¿De dónde ha sacado esas cifras?
Llevo 40 años investigando. En EE. UU, por ejemplo, no había datos centralizados, así que elaboramos una macroencuesta con 250.000 familias que costó 6 millones de dólares. Resultó que un 2% - cinco millones- de los estadounidenses eran judíos.
¿Y en Europa?
En Francia son 500.000; en Italia, 30.000. La demografía judía de España, en cambio, provoca polémicas, porque la cifra que manejamos es de 15.000, pero muchos consideran que entre los inmigrantes sudamericanos hay muchos más judíos que no se registran como tales en las sinagogas.
¿Y Alemania?
Caso interesantísimo. Tras el genocidio, se creó un núcleo de 30.000 inmigrantes judíos huidos de la URSS; con la caída del Muro llegaron a ser los 120.000 actuales.
¿Cuántos judíos exterminó el nazismo?
El 35% de la población judía mundial: 6 millones. En 1939 había 16 millones de judíos y en 1945 quedaban 10. Estudié la proyección: sin el holocausto, la población judía hoy sería 12 millones mayor.
Matar a un hombre es matar todo lo que es y todo lo que podía haber sido.
Ante el holocausto, los judíos reaccionaron de dos formas opuestas: a algunos les hizo renegar para siempre de su condición, pero a otros los afirmó en ella y frenó así su disolución en las comunidades nacionales iniciada en el periodo de entreguerras. Y así surgió el proyecto sionista de Israel.
¿Es el crecimiento demográfico palestino la mayor amenaza para Israel?
La fundación de Israel reanuda la soberanía judía después de 2.000 años de interrupción por la destrucción del templo de Jerusalén en el año 70. Así, el pueblo judío vuelve a ser protagonista de su historia...
Pero, junto al Estado de Israel, la ONU ordenó también crear un Estado árabe.
Ese ha sido, para mí, un gran inconveniente para Israel. Si los árabes hubieran creado su Estado, no tendríamos hoy conflicto. Pero tenemos conflicto y los árabes son más prolíficos. Cada madre palestina tiene de media 4 hijos - en los años cuarenta eran 10-, mientras que las madres judías tienen 2,7: una tasa muy alta pero inferior a la árabe.
Un dato que da que pensar.
Demografía, identidad, territorio... Son los tres vectores que definen el futuro de un pueblo. Sharon era consciente de ello y por eso optó al final de su carrera por una política que muchos no comprendieron...
Abandonar y descolonizar territorios.
Entre el Mediterráneo y el Jordán, hoy el 51% de la población aún es judía...
Una mayoría muy precaria.
Por eso Sharon sabía que, si quería mantener su identidad judía mayoritaria y no convertirse en un Estado pluridentitario con minoría judía, Israel no tenía más remedio que abandonar territorios, y eso empezaba a hacer cuando sufrió el ataque.
Aquí también sufrimos identities.
Le brindo una cifra: en el 2020, uno de cada tres austriacos será musulmán.
¿La familia Trapp con chador?
Piense... Es bello pero no realista creer que todos seremos ciudadanos del mundo.
¿Por qué no?
La globalización económica es imparable, pero la identitaria va en dirección opuesta: cada vez somos y necesitamos más nuestro grupo. | |
| | | Joel Català
Nombre de missatges : 299 Localisation : Catalunya Registration date : 21/06/2007
| Assumpte: Re: Entrevista a Sergio Della Pergola Dl Abr 21, 2008 2:17 pm | |
| Segons el report Ettinger, Della Pergolla està equivocat pel que fa a l'evolució de la demografia a Israel. Ho podeu llegir aquí:
http://yoramettinger.newsnet.co.il/Front/Newsnet/reports.asp?reportId=195306
A SOLID JEWISH MAJORITY IN JERUSALEM (www.Omedia.co.il, May 16, 2007)
For the first time, since 1948, Jewish and Arab fertility rates have converged in Jerusalem: 3.9 children per woman, compared with 4.5 children per Arab woman in 2004. Moreover, Jewish fertility rate in Greater Jerusalem is higher than the Arab rate: 4.0 in Jerusalem’s Western Suburbs and 4.7 beyond the “Green Line”.
By Bennett Zimmerna, Yoram Ettinger, Dr. Roberta Seid, and Dr. Michael Wise, The American-Israel Demographic Research Group (AIDRG).
Prof. Sergio DellaPergolla claims that the most probable scenario for the current Jerusalem Jewish majority (2/3) will decrease to 60% by 2020 and to minority status by 2035, unless Israel disengage itself from Arab neighborhoods. Really?
THE CHALLENGE
The American-Israel Demographic Research Group (AIDRG), which has exposed gross errors committed by the Palestinian Central Bureau of Statistics and by Israel’s demographic establishment (http://www.biu.ac.il/SOC/besa/MSPS65.pdf), has tested Prof. DellaPergolla’s forecast. AIDRG projects a stabilized/increased Jewish majority in Jerusalem toward 2025 and beyond, based on the current fertility levels of the Jewish population, which now constitutes a strategic asset and not a liability. Migration of Arabs or Jews to/from the city – and not birth rate – becomes the single most important factor impacting Israel’s demographic position in and around the City. Israel would have to leverage – and not give away - low density land around the city, now excluded behind the separation fence.
THE JEWISH DEMOGRAPHIC ASSET
Contrary to forecasts made by Israel’s demographic establishment, Jewish natural growth rate is on a solid upward trend, while the Arab rate has been plunging, in Jerusalem and between the Jordan River and the Mediterranean. For the first time, since 1948, Jewish and Arab fertility rates have converged: 3.9 children per woman, compared with 4.5 children per Arab woman in 2004. Moreover, Jewish fertility rate in Greater Jerusalem is higher than the Arab rate: 4.0 in Jerusalem’s Western Suburbs and 4.7 beyond the “Green Line”. Jerusalem Jews are growing relatively-younger as Arabs are becoming relatively-older. The Jewish demographic momentum characterizes the secular sector – including the Soviet Olim - as well as the orthodox and ultra-orthodox sectors. However, while the Orthodox/ultra-Orthodox have sustained a high fertility rate for generations, the Arabs are rapidly converging toward the Israel national rate, which is typical for Third World societies interacting with Western societies. In addition, Arab death rate approaches the Jewish rate (0.3 and 0.5 respectively), following a 40 year substantial rise in life expectancy – caused by Israel’s medical system – which has expanded the ranks of elderly Arabs. The Arab natural growth rate (birth rate minus death rate) is vulnerable and falls sharply also due to shrinking Arab teen pregnancy. Thus, Jewish natural increase is a strategic asset, enhancing Israel’s capabilities to overcome demographic, territorial and political challenges, in Jerusalem, toward 2025 and beyond. In Israel’s North: Arab fertility rates have fallen to 3.0 births/woman, as the Jewish rate rises toward 2.8 births/woman
THE ISRAELI DEMOGRAPHIC ESTABLISHMENT
Israel’s demographic establishment failed to project the robust Jewish natural growth and the rapid pace of the decline in Arab natural growth in Jerusalem and within the “Green Line”. It was, also, grossly erroneous in assessing the number of Arabs in Judea, Samaria (70% inflated) and Gaza, in precluding a sizeable Aliya from the USSR (1MN immigrated) and in determining the number of Soviet Jews (50% error).
The establishment has reached gloom conclusions – about the future of Jewish demography in Jerusalem - by presenting a dominant scenario, based on the far-reaching assumption that current Jewish emigration and Arab immigration from/to Jerusalem shall be stabilized for the next few decades. It refrains from highlighting other scenarios, such as a reversal in migration trends. The establishment has considered “Disengagement” as a panacea to demographic problems. Therefore, it has overlooked the spacious and sparsely-populated areas east of Jerusalem, which constitute a natural platform for the development of Jerusalem toward 2025 and beyond, a dream platform for city planners. The implementation of the establishment’s recommendations would accelerate Jewish emigration away from Jerusalem.
THE PROBLEM AND THE CHALLENGE – JEWISH EMIGRATION
Migration has been the most critical factor, determining the Jewish-Arab demographic balance in Jerusalem, as well as between the Jordan River and the Mediterranean. Jewish emigration and Arab immigration – and not natural increase – have eroded the 2/3 Jewish majority in Jerusalem. Without the internal migration factor – 0.4% Arab immigration and 1.4% Jewish emigration – there is a virtual tie between Jewish and Arab natural increase (2.0%:2.5% respectively), which would sustain a 2/3 Jewish majority. The Jewish majority in Jerusalem grows even further with the persistent low-scale aliyah of 3,000 persons to Jerusalem each year. Furthermore, the transformation of net Jewish emigration into net Jewish immigration, via government policy, would appreciably enhance the Jewish majority.
As a result of the “Separation” and “Wall/Fence” theories which were supposed to improve security and demography, Arab immigration to Jerusalem, and into the “Green Line”, grew substantially in the opposite direction . Since 1967, 35,000-40,000 Arabs left Jerusalem to adjacent Judea & Samaria neighborhoods. However, the trend has changed when some 30,000 (former Jerusalem) Arabs returned to Jerusalem to pre-empt the Wall/Fence, in addition to about 13,000 who relocated from outside the Wall/Fence Arab neighborhoods into the area within the Wall/Fence. Further “disengagements” would disengage the city from land reserves, which are essential for long-term urban development and for the safeguarding and expansion of the Jewish majority.
Most Jewish emigrants (totaling some 6,300 in 2005, 1.4% of the Jewish population) relocate due to housing and employment shortage. They settle in Greater Jerusalem, on both sides of the “Green Line”, which attests to their wish to remain within the socio-economic-religious sphere of the city. They reflect the need to redraw Jerusalem’s municipal lines, in response to the employment and housing predicament, which has fueled Jewish emigration.
THE SOLUTION
A dramatic expansion of Jerusalem’s municipal lines and of the city’s transportation, employment and housing infrastructure constitutes a prerequisite for long-term development and for the stabilization/increase of Jewish majority. There exists enough land to support possible construction of an airport, fast rail and fast road systems into the city and within the city, industrial zones (traditional and high tech), telecommunications and housing. The upgrading of current infrastructures would require expanding city limit 5-7 fold. Expanding westward alone would not provide for the infrastructure due to topographic and geographic constraints. The center of the city alone would not accommodate such an expansion either and would not utilize Jewish demography, since the fertility rate of inner city families is usually lower than suburbia folks. The sparsely-populated (mostly Judean desert) area, east of Jerusalem, is the most appropriate urbanically and demographically.
The potential for Jerusalem’s expansion – which is a prerequisite for a dramatic enhancement of Jewish immigration to the city – extends from east of Ma’aleh Adoumim to the Tequoa’-Herodion bloc in the southeast, to the outskirts of Ofra and Beit El in the northeast, to Modi’in-Kiryat Sefer through Highway 443 in the northwest and Gush Etzion and Beitar Ilit in the southwest.
The geographic extension of Jerusalem – accompanied by the current positive Jewish and Arab demographic trends – would enable Jerusalem to absorb the 90,000-100,000 Arabs (whose fertility rate is gradually Israelized), while attracting a substantially larger Jewish domestic immigration and Aliya, which would bolster Jewish majority. The potential area of extension is about 6 times the area annexed to Jerusalem following the 1967 War, which entailed the absorption of roughly 80,000 Arabs.
Engagement with – and not disengagement from - the relatively vast and sparsely-populated geography outside Jerusalem, would enable Jerusalem to transform itself from a city of Jewish emigration, job shortage and economic stagnation into a capital of immigration, job creation and economic growth. | |
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