| Catalunya Israel Fòrum d'agermanament entre Israel i els Països Catalans |
|
| Els jueus i les mosques | |
| | Autor | Missatge |
---|
Sayeret מנהל
Nombre de missatges : 895 Localisation : Baix Empordà Registration date : 22/01/2007
| Assumpte: Els jueus i les mosques Dc Gen 31, 2007 10:56 pm | |
| [size=9]És una mica anticuat però és molt bo, l'escrit és una conferència de Pilar Rahola a París.
«Hi ha tres coses que Alà no hauria d’haver creat: els perses, els jueus i les mosques.» Llegida així, la frase que Saddam Hussein obligava a repetir als nens de l’Iraq, sembla grotesca i, por suposat, bàrbara. En la nostra civilitzada i arrogant Europa mai diríem una cosa així: nosaltres no tenim res contra els perses, ni contra les mosques. Diré més: les mosques són pesades, però conformen de tal manera el paisatge mediterrani, que han acabat sent entranyables. I, per suposat, els perses ens cauen bé. De manera que podem respirar tranquils: amb Saddam Hussein només ens uneix l’odi als jueus. Haurà estat aquest odi el que ha portat tants manifestants a cremar banderes amb l’estrella de David, mentre cridaven consignes a favor de Saddam? Serà la judeofòbia el lloc simbòlic comú on àrabs i europeus ens trobem, ens reconeixem i ens agradem? I, és aquesta mateixa judeofòbia la que converteix un dèspota corrupte i violent com Arafat, en un resistent romàntic? La que transforma el nihilisme terrorista palestí, en una espècie de nova èpica alliberadora? Sostinc, avui i aquí, malauradament pel nostre dual continent, capaç de crear per al món les bases de la democràcia, i, al mateix temps, crear les termites més actives que la van intentar destruir, l’estalinisme i el feixisme, sostinc que estem tornat cap als nostres propis dimonis: ara per ara, sobre les bases del vell antisemitisme exterminador que va conformar el nostre pensament col·lectiu més profund, estem construint un nou, actiu i pervers antisemitisme. «Un antisemitisme sense jueus», com diria Paul Lendvaï. El fenomen s’està elaborant en paral·lel amb dos actituds complementàries, las dos igualment suïcides, l’antiamericanisme, i la indiferència davant de l’aparició i consolidació d’un nou totalitarisme, l’integrisme islàmic. Tres són, doncs, les fletxes que disparen cap a una direcció preocupant: la conformació d’un pensament únic europeu, capaç de mobilitzar els carrers i les consciències d’Europa, i que es fonamenta en pilars destructius. El més greu, des del meu punt de vista i des de la meva pròpia militància progressista, és que aquest pensament únic és d’esquerres. D’esquerres és el nou antisemitisme europeu, disfressat d’antisionisme; d’esquerres és l’anarabisme romàntic que porta la minimització del terrorisme; i compartit amb una determinada dreta, d’esquerres és el ferotge antiamericanisme que estem patint. Si estem d’acord que l’esquerra és qui configura les idees amb prestigi de la nostra societat, i que són els intel·lectuals d’esquerra els que són reconeguts com a defensors del progrés, llavors estarem d’acord que tenim un greu problema. Parlem d’això, del nou antisemitisme i de les dues potes peludes que acompanyen el monstre. Els nous antisemites no es reconeixen com a tals. L’antisemitisme és una expressió clàssica de l’extrema dreta, i, per tant, l’esquerra l’avorreix i la nega. Els paraigües de l’antisionisme, no obstant això, o directament de l’antiisraelisme, són molt més còmodes de portar, paren bé la pluja de la crítica i permeten una disfressa intel·lectual digerible. De Martin Luther King és aquesta frase pronunciada el 1967, en la seva Carta a un amic antisionista: «Els temps han convertit en impopular la manifestació oberta de l’odi als jueus. Sent aquest el cas, l’antisemita busca noves formes i fòrums en els quals poder instal·lar el seu verí. Ara l’amaga rere una nova màscara. Ara no odia els jueus, només és antisionista!» Trenta-sis anys després, la frase és més vigent que mai, de manera que l’antisionisme i la demonització ferotge d’Israel s’han convertit en una obligació moral del pensament d’esquerres. Com si en el catecisme no escrit de l’esquerra existís un dogma indestructible: o ets antisionista, o no ets d’esquerres. Jo mateixa, en el meu país, sóc expulsada del paradís de l’esquerra, per part d’alguns gurús del dogma, cada vegada que no practico el tir intel·lectual al jueu. Perdó, al sionista. Perdó, a l’israelita. O no és tot el mateix en la gramàtica antisemita? El resultat és el que estem veient. En la seva plasmació més tangible, la dolorosa agressió que estan patint comunitats jueves a diversos països. Des de vets personalitzats —podria explicar dures situacions a Espanya— fins a la violència física, com la que van patir els jueus pacifistes a la ja famosa manifestació de París. Però el més profund del nou antisemitisme se situa al cor de la Terra Santa i té a Israel com a objectiu de tir al plat. Israel és, ara per ara, una autèntica obsessió de l’esquerra europea i l’exemple més rellevant dels tics feixistes que l’esquerra pot presentar. Aquestes són les meves acusacions: -manipulació informativa, -criminalització de la legitimitat de l’estat d’Israel, -minimització de les víctimes jueves, -banalització de la Shoá, -i indiferència —quan no aplaudiment— davant dels estralls terroristes de l’integrisme. Primer. Acuso l’esquerra de matar la informació a cops de propaganda. La manipulació informativa del que ocorre a l’Orient Pròxim és tan burda i excessiva que passarà als anals del periodisme com a exemple d’intoxicació de masses. Quants principis del periodisme es trenquen en la informació que la majoria de «mitjans» europeus estan donant? -no control de les fonts, -tergiversació i manipulació de dades, -burla al principi d’objectivitat, -indiferència davant del que hauria de ser l’anhel de tot informador: la veritat. Ja sé que diran que l’objectivitat no existeix, i menys en el periodisme. Però, entre l’objectivitat pura i la subjectivitat militant, hi ha un llarg camí que el periodisme seriós podria recórrer. I que, respecte a l’Orient Pròxim, no recorre. La gramàtica d’aquest nou periodisme conforma el dia a dia de la premsa influent de l’Europa Occidental, i és tan poderosa que no se’n salva ni la molt mitificada BBC. Una gramàtica amb regles precises: -no existeixen terroristes, sinó milicians; -mai existeixen víctimes jueves; -tota acció palestina és bona per naturalesa i, per suposat, defensiva; -no existeixen els botxins palestins; -no existeix la ingerència internacional; -no existeix la corrupció d’Arafat; -per no existir, no existeix ni el seu passat violent; -i, evidentment, no existeix la democràcia israelita. L’atemptat diari que la informació pateix a mans de la propaganda, amb total impunitat, ni és casual, ni és espontani. Acuso, doncs, a part de la premsa europea de manipular, mentir i canviar les pautes de la informació a l'Orient Pròxim. La seva neutralitat és, sens dubte, una neutralitat propalestina. Segon. Acuso l’esquerra de banalitzar la Shoá, tema aquest que no és, en absolut, menor. Quedarà escrit, en els murals de la vergonya europea, l’actitud de nombrosos col·lectius activistes, perfectament visualizatbles en les manifestacions pacifistes d'aquests dies, i de molts intel·lectuals d’esquerres, que han utilitzat la tragèdia de l’Holocaust com a arma llancívola contra Israel. El punt culminant d’aquest menyspreu profundament cruel —llançar contra les víctimes de la Shoá el seu propi martiri, és una forma de tornar a matar-les— han estat les declaracions de Saramago a Jenín. Pel que fa al cas, dic el següent: Saramago ha estat l’exemple més rellevant d’una informació inapel·lable, /un pot escriure com els àngels i pensar com els dimonis. /El 1884 Auguste Bebel ja va dir d’això: «el socialisme dels imbecils». Però no és només una imbecil·litat. L’atzar, tan estranyament poètic de vegades, fa que estigui escrivint aquest paràgraf just ara, quan encara estic sota l’impacte del Museu de l’Holocaust de Washington, que acabo de visitar. Como diu aquest gran constructor de la memòria que és Claude Anzmann, la Shoá és «la mort de l’ànima humana». Davant del seu record, cap ciutadà del món pot ser indiferent. Però sobretot, cap europeu pot ser-hi aliè. Europa va crear aquest pensament únic totalitari del cristianisme que va convertir tot un poble en deïcida. (Per cert, després d’escoltar las bajanades de Mel Gibson, suposo que no aniran a veure’l més al cinema.) Europa va ser la Inquisició espanyola, va ser Lutero assegurant que els jueus eren «una plaga al cor de la terra». Europa va ser la demonització, la persecució, la culpabilització i la mort del millor del seu propi cos, la seva ànima jueva. Europa va ser el Vaticà i les seves col·laboracions amb els nazis. Ausschwitz no és una contingència tràgica de la història. Una espècie de pervers error. Ausschwitz és l'estació final d’un llarg procés de destrucció. Per això no és exagerat assegurar que, sent Europa tan profundament jueva, amb la Shoá es va destruir a ella mateixa. El que queda avui d’Europa són les restes del naufragi. Un continent que, segrestat pels seus propis dimonis, va perdre la dignitat. Per això banalitzar la Shoá és tan brutal i pervers. Fer-ho, a més, des de l’esquerra, la que hauria de ser la vigia més rotunda de la justícia i la llibertat, és un acte de traïció. De traïció a la memòria tràgica d’Europa. És el símptoma d’un nou antisemitisme? Sense cap mena de dubte: minimitzant l’Holocaust, es redueix la dimensió de la tragèdia, es relativitza la culpa europea i el jueu torna a ser sospitós, poderós i perillós. Ja no existeix la víctima jueva, existeix el soldat israelita que mata nens a Betlem, metàfora moderna del jueu medieval que bevia la sang de nens cristians. Aquesta relació entre el jueu medieval malvat i el malvat soldat israelita resulta plaent per a la culpa europea. L’esquerra estableix aquesta relació fins i tot inconscientment, de manera que podem dir que l’ortodòxia cristiana i l’esquerra ortodoxa també cohabiten feliçment al territori inhòspit de l’antisemitisme. Acuso, doncs, l’esquerra de traïció a la memòria tràgica d’Europa. Tercer. Acuso l’esquerra de minimitzar, justificar i fins i tot elogiar un nou totalitarisme que amenaça seriosament la llibertat: el nihilisme terrorista islàmic. Els exemples són escandalosos: indiferència davant dels atemptats greus com la bomba d’Amia a Argentina, o l’atemptat contra les Torres Bessones, considerant, per part de l’esquerra, quasi com responsabilitat americana a causa de la seva política exterior. Per suposat, amb culpa jueva incorporada. L’exaltació del terrorisme palestí com a fórmula de lluita legítima, fins al punt de considerar acceptable la inculpació, a la societat palestina, i globalment, a moltes de les societats islàmiques, d’una cultura fatalista de l’odi i la mort, cultura que és, sens dubta, totalitària. El bon amic Marcos Aguinis anomena això «un retrocés de l’esquerra cap a l’antimodernitat». Mentre que perdona les bombes de Hamás o es manifesta pels carrers contra la intervenció americana a l’Iraq, aquesta mateixa esquerra mai s’ha manifestat contra l’integrisme que va matar més de 4.000 persones a Nova York, o contra el que ja arriba un milió de morts en la seva guerra a Sudan. Tampoc he vist mai una ONG que vulgui enviar escuts humans a les cafeteries de Tel Aviv. Hi ha una solidaritat selectiva, derivada d’un maniqueisme pervers que converteix els terroristes en víctimes, i les víctimes en culpables. L’integrisme islàmic és l’hereu natural dels grans totalitarismes de la humanitat, el nazisme i l’estalinisme. Com ells és, fundacionalment, antisemita, i, com ells, presenta un cos doctrinal basat en el terror, l’anul·lació de tot principi de llibertat i l’expansionisme sagnant. També, com ells, actua davant de la indiferència i/o la complicitat europees. Acuso, doncs, l’esquerra de trair la democràcia perdonant el nihilisme terrorista. Res de nou, no obstant això, sota el sol d’una esquerra que s’ha anat enamorant de molts dels dictadors que ha donat la història, Stalin, Pol Pot, Fidel, ara Arafat. | |
| | | Sayeret מנהל
Nombre de missatges : 895 Localisation : Baix Empordà Registration date : 22/01/2007
| Assumpte: Re: Els jueus i les mosques Dc Gen 31, 2007 10:56 pm | |
| Orfe d’èpiques pròpies, desconcertada amb la seva maleta de somnis trencats, l’esquerra mira cap al món àrab buscant les ressonàncies de Lawrence d’Aràbia. I s’enamora de les guerres totals, dels cants tribals de la revolució, potser convençuts que entre el «revolució o mort» del Che i el «visca la mort» de Hamás no hi ha molta diferència. Busquen Lawrence d’Aràbia i, malauradament per a tots, encara no han descobert que, amb qui s’han trobat, ha estat amb Bin Laden. I amb Arafat, un altre vell autoritari, corrupte i sagnant. Acuso, doncs, l’esquerra de no considerar les víctimes del terrorisme, de no entendre l’amenaça que representa el nihilisme, de trair, amb la seva ceguesa, la democràcia. L’acuso de plorar, només, amb l’ull esquerre. Un ull esquerre que, ara per ara, és deliberadament antisemita. Poso el bonic exemple del Fòrum de Porto Alegre o de Durhan. Els residus de les revolucions frustrades del món van fer allí el seu bufó aquelarre. L’objecte del desig? per suposat, els jueus. I és que la culpa jueva sempre ven bé als mercats de la demagògia. Avui és, doncs, Europa més antisemita que abans? Ho és a França? Avui Europa i França estan reinventant l’antisemitisme. El reinventen alguns populismes de dreta amb forta base catòlica, i el reinventa l’esquerra, donant-li lluentor i prestigi al que abans era pura retòrica d’extrema dreta. Aquest nou antisemitisme treballa adequadament l’oblit i banalitza la Shoá sabent que l’oblit sempre és una opció. De fet, oblidar-se és tenir bona memòria. Sens dubte, l’esquerra europea té una molt bona mala memòria. I, amb l’oblit ben assentat a la ideologia, oblida també les causes de la creació de l’estat d’Israel, converteix la seva legitimitat en sospitosa i criminalitza el seus actes. Israel és, potser, un dels estats la creació del qual té més base moral de cap dels estats que existeixen. No obstant això, és l’únic estat del món que cada dia ha de demanar perdó per existir. Sense cap dubte, doncs, acuso l’esquerra de qüestionar la legitimitat de l’estat d’Israel. Per això els seus actes són considerats, per naturalesa, culpables. No té a veure, amb això, l’actitud cega del Parlament Europeu, indiferent a l’ús que l’ANP fa dels diners públics europeus? Com és possible, em pregunto en nom de la democràcia, que siguin diners europeus els que financin les escoles de l’odi on els nens palestins són adoctrinats en el fatalisme suïcida? Sent indiferents som, inequívocament, responsables de segrestar la tolerància i la modernitat, i de permetre que s’encadeni en una espiral d’odi, impotència i venjança, a generacions senceres de palestins. Ho permetem, ho financem i fins i tot ho justifiquem. La qual cosa ens retrotreu novament a la història. Recorden Hermann Broch: la indiferència, aquesta forma de violència? I això passa perquè l’odi als jueus no aixeca butllofes a la fina pell europea. Fora odi als catòlics, als protestants, als homosexuals, als ciutadans negres, però, als jueus? AQUEST ÉS EL NOU ANTISEMITISME: El que no s’horroritza que el «Mein Kampf» de Hitler o els abominables «Protocols dels savis de Sion» siguin best-seller al món àrab. El que repeteix els vells tòpics demonitzadors dels jueus, especialment des de plantejaments intel·lectuals. El que s’enamora de l’èpica totalitària del terrorisme palestí i, portat d’un antiamericanisme patològic, s’inhibeix davant del perill de l’integrisme islàmic. El que ha trobat, en l’excusa d’Israel, un nou paraigües en el qual canalitzar un vell dimoni. Acabo, doncs, amb aquesta convicció. El trencaclosques de l’antisemitisme s’està armant de nou. Aquestes són les peces:
Primera peça: el subconscient europeu, resistent a les lliçons de la història i immune a les vacunes que intenten matar definitivament el virus antisemita. Europa s’ha lliurat de la seva pell jueva, però no ho ha fet del seu vell odi.
Segona peça: un neocatolicisme populista, més o menys extrem, que també s’assenta en una base judeofoba.
Tercera peça: un pensament d’esquerres que, sense haver fet les paus amb el seu passat totalitari, s’enamora de noves èpiques també totalitàries. Assenta, així, les bases de l’antisemitisme més perillós, perquè l’esquerra li dóna prestigi, li dóna cobertura intel·lectual i l’arma ideològicament.
Quarta peça: l’antiamericanisme europeu, derivat del doble complex que arrossega Europa. Un gran complex de superioritat, no en va és la cuna de la modernitat; i un enorme complex d’inferioritat, ja que és incapaç de resoldre ni una sola de les seves pròpies tragèdies. Per suposat, l’antiamericanisme és, per definició, antisionista. Cinquena peça: l’integrisme islàmic, ideologia totalitària i nihilista, clarament enemiga de la modernitat, i la base fundacional del qual és l’antisemitisme. Val a dir que el fet que 1.200 milions de musulmans visquin en tiranies teocràtiques, no facilita gens la lluita contra la judeofòbia. Territori comú, doncs, de més d’un dogmatisme maniqueu, la judeofòbia actual troba nous camuflatges, creix i s’assenta. Avui, aquí, davant de la UNESCO, emparada per aquest exemple d’heroïcitat, tenacitat i dignitat que és el Centre Simon Wiesenthal, acuso l’esquerra europea, la meva esquerra, de ser la cobertura intel·lectual del nou antisemitisme que existeix a Europa. UNA ESQUERRA QUE ES TRAEIX ELLA MATEIXA, TRAINT LA DEMOCRÀCIA. Novament a Europa ser jueu comença a ser difícil. I això que l’Europa més europea que ha existit mai ha estat l’Europa jueva. La nostra tendència al suïcidi és, malauradament, patològica. Ho denuncio perquè sóc europea. I, com a tal, em sento jueva davant de l’antisemitisme, única posició moral que redimeix un europeu del seu passat de vergonya. Gràcies per invitar-me. Shalom. [/size]
Pilar Rahola : Conf. Unesco sobre la Tolerancia. Paris | |
| | | | Els jueus i les mosques | |
|
Temas similares | |
|
| Permisos d'aquest fòrum: | No pots respondre a temes en aquest fòrum
| |
| |
| |
|