QUATRE-CENTS ANYS DESPRÉS Més
de quatre-cents anys després que els vaixells salpessin del port
de Barcelona, carregats de "dones e enfants" cap a altres indrets
de la Mediterrània, milers de jueus europeus van arribar per mar
i terra a la mateixa ciutat, ara fugint de la barbàrie nazi dels
camps de concentració i extermini.
Durant la dècada de 1930 van arribar milers de jueus a Barcelona
procedents de tot Europa i Turquia. Molts d'ells van establir negocis
a la ciutat, com ara la família alemanya que va obrir els magatzems
Sepu de la Rambla, tot i que molts d'altres es van dedicar a la venda
ambulant o a treballar en oficis manuals. D'altres, com Isaac Revah, procedent
de Salònica, es van establir a la Via Laietana, on van obrir despatxos
comercials que es van mantenir fins al final de la guerra. S'estima que
abans de l'esclat de la guerra civil, i durant aquesta, van arribar més
de 7.000 jueus, tant refugiats com membres de les Brigades Internacionals
que lluitaven al costat dels republicans. Alguns d'ells havien arribat
per participar en les Olimpíades Populars de l'estiu de 1936, com
els membres de l'associació esportiva de treballadors sionistes
Hapoel, de Palestina, que després del 18 de juliol van marxar al
front. Fins i tot es va constituir una brigada formada exclusivament per
combatents jueus, amb el nom de companyia Naftalí Botwin (del Batalló
Palafox de la Brigada Dombrowski), creada el desembre de 1937 amb el lema
"Per la vostra llibertat i la nostra", i que va publicar un
diari en jiddisch, Combatientes de la Libertad.
La fi de la guerra civil espanyola, i sobretot de la guerra mundial, va
inaugurar un nou període de certa estabilitat, tot i les dificultats
que significava ser jueu sota el franquisme, obsessionat en la lluita
contra la conspiració judeomaçònica. El port de Barcelona
es va convertir el setembre de 1945 novament en escenari de l'embarcament
de centenars de jueus, ara rumb a Palestina. Amb tot, els refugiats jueus
que es van establir a Barcelona van poder exercir, progressivament, la
seva confessió religiosa fins que el règim, en un nou context
internacional, va permetre la construcció del primer edifici destinat
a sinagoga i centre comunitari després de l'expulsió del
segle XV. L'any 1956 es col·locava la primera pedra de l'actual
sinagoga del carrer de l'Avenir.
Fins als anys seixanta, però, va ser habitual a casa nostra representar
la matança dels jueus durant la celebració de la Setmana
Santa; unes matances rituals, que després de les matances ben reals
dels nazis no van ser suprimides pel Vaticà fins a l'any 1965.
La investigadora de la Universitat de Perpinyà Martine Berthelot,
gràcies a un programa sota els auspicis de la Fundació Baruch
Spinoza, ha recollit recentment els testimonis dels jueus de la Barcelona
de mitjan segle XX en el llibre Memorias judías: Barcelona, 1914-1956
(Editorial Riopiedras, 2001).
Avui
els jueus de Barcelona, tal com ha explicat magistralment Jaime Vándor
-professor de la Universitat de Barcelona, nascut a Viena el 1933 i resident
a la ciutat des de 1947, que ha dedicat part de la seva vida a l'estudi
del judaisme modern i contemporani-, són el resultat de les diferents
onades migratòries, des dels descendents dels arribats durant el
període d'entreguerres, tant sefardites de la Mediterrània
oriental com asquenasites de l'Europa central i oriental, fins als dels
supervivents dels camps nazis. En les últimes dècades l'arribada
de jueus sud-americans, i també israelians, ha diversificat notablement
la pluralitat de la comunitat jueva. Ara fa uns anys que la Comunitat
Israelita de Barcelona, avui integrada sobretot per jueus sefardites,
conviu amb una altra comunitat, de caràcter més obert i
progressista i integrada majoritàriament per asquenasites, la Comunitat
Jueva ATID de Catalunya.
Durant molt de temps, Barcelona ha viscut d'esquenes al seu passat jueu.
Finalment, sembla que el districte de Ciutat Vella -la regidora del qual
ho és també de Relacions Institucionals i Culturals de l'Ajuntament,
cal no oblidar-ho- ha apostat per la recuperació institucional
de la memòria jueva de Barcelona com un pas més en la recuperació
de la memòria històrica i per contribuir, així, a
reconèixer des de la institució municipal la importància
d'aquell col·lectiu, avui restablert a la ciutat, i assumir la
pluralitat de la nostra societat amb la participació d'una de les
comunitats que més han contribuït al progrés intel·lectual
de la civilització occidental; resultaria fútil intentar
enumerar les aportacions de la cultura jueva, entesa en un sentit ampli,
a la cultura europea.
Als nostres dies, la presència jueva a Barcelona contribueix a
fer realitat la ciutat de la diferència i enriqueix de manera indiscutible
la societat occidental, de la qual ha estat en moltes ocasions un dels
motors en els àmbits econòmic, social, cultural i, fins
i tot, ideològic. La cultura jueva coneix prou bé el que
significa la intransigència religiosa i els desigs d'homogeneïtzació
del poder dominant en qualsevol de les seves formes, incloent-hi, dramàticament,
l'actual govern israelià, que no fa honor a la millor de les tradicions
històriques del poble jueu.
RESTES
CONSERVADES No és difícil trobar, pels carrers de l'antic call de Barcelona,
turistes equipats amb les seves guies buscant testimonis materials de
la presència dels jueus a la ciutat. No en troben, pràcticament
no en queda res, o almenys això és el que es creia fins
ara. Els límits del call medieval són força clars:
el barri jueu estava delimitat pels actuals carrers del Call -que era
l'entrada principal en la seva confluència amb la plaça
de Sant Jaume-, dels Banys Nous -quan encara s'aixecava la muralla romana
que avui ha quedat oculta sota els edificis senars del carrer i que és
visible en alguns trams-, la baixada de Santa Eulàlia, el carrer
de Sant Sever i, finalment, l'actual carrer de Sant Honorat, que abans
de la construcció del Palau de la Generalitat arribava pràcticament
fins al carrer del Bisbe.
A partir d'un manuscrit de l'any 1400 localitzat per la professora Teresa
Vinyoles a l'arxiu de la Catedral de Barcelona, el Llibre de censos o
morabatins de Jaume Colom, l'historiador i arxiver Jaume Riera i Sans
ha pogut efectuar la reconstrucció virtual de l'antic call jueu
amb la localització dels seus edificis principals, especialment
el de la sinagoga major. (L'article de Riera i Sans es va publicar l'hivern
de 1997 al Butlletí del Col·legi Oficial de Llicenciats
en Filosofia i Lletres. Aparentment no ha tingut gaire difusió
perquè el debat que ha despertat la proposta de localització
de l'emplaçament de la sinagoga major ha estat un debat fonamentalment
sobre persones, no sobre idees).
Un cop destruït el call el 1391, i convertits al cristianisme la
majoria dels seus habitants, aquests van haver de continuar pagant unes
contribucions voluntàries que havien contret anys abans com a rendes
anuals amb fins piadosos per a la comunitat jueva (manteniment de l'hospital
i la sinagoga, assistència als necessitats, etc.). Desapareguts
el call i el seu estatus jurídic dependent de la monarquia, aquestes
rendes, o morabatins, van passar a mans del fisc reial, van perdre la
seva funció originària pietosa vers la comunitat i van ser
venudes majoritàriament a un canviador cristià, Guillem
Colom, que al seu torn les va donar al seu fill Jaume. La importància
d'aquest document és que recull de manera detalladíssima
l'itinerari seguit pel procurador en les seves visites al call, amb la
indicació de vuitanta-set edificis, i els seus propietaris, fet
que ha permès la reconstrucció de l'estructura del barri
i, és clar, la localització documentada, finalment, de l'emplaçament
de la sinagoga major dels jueus de Barcelona.
QUATRE
SINAGOGUES DOCUMENTADES Els jueus barcelonins medievals disposaven, com a mínim, de quatre
sinagogues documentades: la sinagoga Major, la sinagoga dita "Poca"
(a sota de l'actual capella de Sant Jordi del Palau de la Generalitat),
la sinagoga Nova o Menor (sota les restes de l'església de la Trinitat
al carrer de Ferran) i la sinagoga o "escola de les dones" (que
ocupava l'actual solar on s'aixeca un edifici exempt a la plaça
de Manuel Ribé, al call), que disposaven d'un espai propi per a
la pregària, donat que no hi cabien a les altres. Es coneix la
seva localització tot i que la certesa que en l'actualitat s'hagin
pogut conservar restes materials s'ha de prendre amb precaució.
A Barcelona, tanmateix, no es conserva, com passa a Girona o Besalú,
cap escletxa per col·locar la mezuzà (petit pergamí
que contenia una oració escrita) al marc dret de les portes de
les cases jueves, on es podia llegir la paraula "Totpoderós"
i que els devots estaven obligats a tocar en entrar i sortir. Tot i que
alguns visitants del call en busquen rastres, com André Aciman
(de qui B.MM, a la secció Premsa Internacional del número
57, va extractar un article publicat al New York Times Magazine).
Barcelona, igual que Girona, està ben farcida de restes arqueològiques
jueves, com ara làpides amb inscripcions hebraiques que han estat
reutilitzades al llarg del temps com a materials de construcció
i que són visibles en l'actualitat al Palau del Lloctinent (a la
plaça de Sant Iu, davant de la porta d'accés al pati del
Museu Marès, se n'hi pot contemplar una a peu de carrer), al subsòl
de la plaça del Rei, al Museu Militar de Montjuïc i també
al costat de la capella romànica del Poble Espanyol.
D'altres han aparegut com a resultat d'excavacions arqueològiques
en certa forma inesperades, com és el cas de la col·lecció
de làpides funeràries que es van trobar durant les excavacions
dutes a terme durant la postguerra al camp de tir de Montjuïc i per
sota de l'actual carretera que hi porta, on fa segles hi havia hagut la
necròpolis jueva que ha donat nom a la muntanya: van aparèixer
més de 170 enterraments, amb els peus encarats cap a orient. Una
de les troballes més espectaculars van ser les arracades de plata
i els anells d'or que s'hi van trobar com a restes d'un aixovar. Un d'aquests
anells d'or porta una bella inscripció en hebreu: "Entre les
dones de la tenda, Astruga sigui beneïda", un dels noms femenins
més habituals entre les antigues jueves barcelonines. Dos anells
d'or van aparèixer en el mateix dit de la mà dreta d'una
jove enterrada. Un altre, de plata, té una inscripció en
àrab. Les arracades no es conserven en gaire bon estat, però
recentment n'han aparegut a Girona unes altres de molt semblants i en
perfecte estat de conservació, que ajuden a fer-se una idea de
com eren en realitat. També, durant les obres de reforma del Pati
dels Tarongers, juntament amb les restes dels murs que tancaven el call
van aparèixer uns llumets ceràmics entre les restes de les
antigues construccions. Malauradament, d'ençà del desmantellament,
ara ja fa massa anys, de la col·lecció permanent del Museu
d'Història de la Ciutat, els anells, les arracades, les restes
originals dels banys i de les làpides jueves ja no es troben en
exhibició pública, esperant una nova presentació
museística.
LA LÀPIDA DEL CARRER DE MARLET És ben coneguda la làpida que es pot veure al carrer de
Marlet del call. Es tracta d'una còpia que va substituir l'original
l'any 1981 (l'original també es troba en un magatzem del Museu
d'Història de la Ciutat) i recorda la fundació d'un hospital
sota els auspicis de Samuel ha-Sardí, un dels membres més
destacats de l'aljama de Barcelona durant el segle XIII. L'any 1820 (data
de construcció de l'edifici on es trobava la làpida) s'hi
va col·locar al costat una extensa, però errònia,
interpretació dels caràcters hebreus que té poc a
veure amb les traduccions autoritzades modernes. L'hebraista Eduard Feliu
l'ha traduït com: "Fundació pia de Samuel ha-Sardí;
el seu llum crema permanentment".
La gran majoria dels rics manuscrits il·luminats dels jueus medievals
fets a Catalunya es troben dispersats en l'actualitat per tot el món:
la famosíssima Hagadà de Barcelona al Museu Britànic,
la Bíblia de Cervera a la Biblioteca Nacional de Portugal, la Guia
dels Perplexos de Maimònides a la Reial de Copenhaguen, l'Atlas
català d'Abraham Cresques a la Biblioteca Nacional de França...
Del ric patrimoni bibliogràfic jueu produït a calls com el
de Barcelona no en queda pràcticament res als arxius i biblioteques
de la ciutat. Bé, en queden les restes que es van salvar de la
destrucció de tots els llibres i manuscrits escrits en hebreu ordenada
per la Inquisició el 1498 i que avui reapareixen inesperadament:
un dels quals es troba a l'arxiu de la biblioteca de la Universitat de
Barcelona com a full de guarda d'una obra teològica cristiana procedent
del convent dominic de Santa Caterina.
Un senyal més -un altre entre tants- del triomf de l'Església
sobre l'extint judaisme català. Les grans obres dels jueus catalans
van marxar de Barcelona per no tornar mai més, ni tan sols per
participar en exposicions.
http://bcn.es/publicacions/b_mm/bmm59/bmm59_8.htm